Periode: september 2015 – maart 2016
In mijn tweede periode bij HIAB in Polen heb ik als assistent-projectleider gewerkt aan een structurele verbetering van de samenwerking met de toeleveranciers. HIAB is voor haar levertijd afhankelijk van de levertijd van tientallen toeleveranciers. In dit half jaar heb ik met (niet ‘de meeste’) de meeste hiervan gesproken en ben ik bij veel van hen langsgegaan (door heel Europa) om aan de hand van een assessment te bepalen wat mogelijk was, en vervolgens contractafspraken te maken over verbeterde levertijden. Met succes: de relaties zijn blijvend verbeterd, HIAB kan nu zelf sneller leveren en de materiaalplanners hebben nu een protocol en de handvatten om de contacten met de leveranciers te onderhouden.
Hiab is de toonaangevende leverancier van laad- en lossystemen voor het wegtransport. Wij bieden producten, diensten en reserveonderdelen die worden gebruikt in wegtransport en bezorging.
Met producten van Hiab kan de klant producten, apparatuur en materialen verplaatsen, takelen, laden en lossen.
Klanten van Hiab variëren van grote nationale of regionale bedrijven tot plaatselijke en relatief kleine bedrijven. De bedrijfsterreinen van de klanten omvatten transportbedrijven, gemeentelijke en nationale overheden, wagenparkexploitanten, eigenaars van een enkele truck, verhuurbedrijven en vrachtwagenfabrikanten. De activiteiten van Hiab worden gekenmerkt door een groot aantal individuele, kleine opdrachten.